Caroline går unik utbildning
1 mars, 2017
Caroline Lindström är anställd som Specialpedagog på Mo Gård LSS, Stödteam. Just nu går hon master programmet ”Communication and Deafblindness” vid Groningens universitet i Nederländerna.
Kan du berätta lite om utbildningen?
Det är ett internationellt program med studenter från hela världen, det är ett unikt program eftersom det är det enda master programmet i världen som har inriktningen kommunikation och dövblindhet.
Förra året hade master programmet tio års jubileum, hittills har cirka 70 studenter avlagt examen från programmet. Programmet är viktigt då det stärker dövblindhet som ett unikt och eget område som kräver särskild kompetens och särskilda insatser.
Fokus för master programmet är dövblindhet och kommunikation och det innebär att innehållet baseras på teorier och vetskap om dessa områden. Det handlar om allt ifrån vad dövblindhet innebär till hur man bäst utvecklar samspel och kommunikation tillsammans med personer med dövblindhet, interventioner, analysredskap och teorier. Syftet är att man ska få med sig teoretiska och metodologiska kunskaper för att kunna analysera kommunikation i komplexa situationer.
Master programmet bygger på det arbete som Kommunikationsnätverket inom Deaf blind international (DbI) har arbetet med sedan 1988. I det nätverket har det handlat om att samla information och föra arbetet vidare genom att kombinera teorier och praktiska exempel från fältet. Medlemmarna i nätverket föreläser och handleder inom master programmet.
Hur fungerar det rent praktiskt?
Det mesta av studierna sker på distans förutom en inledande månad i Groningen då alla studenter är på plats och tar del av föreläsningar, grupparbeten, redovisningar m.m. Efter den månaden består studierna till största del av en fördjupning i form av en masteruppsats. Masteruppsatsen innebär att varje student väljer ett ämne att fördjupa sig inom när det gäller teorier och metoder.
Vad kommer din masteruppsats handla om?
Jag skriver om språkutveckling och medfödd dövblindhet. Det är ett hett ämne och det har uppstått som en naturlig utveckling från att samspel länge var i fokus. Ett fokuserat arbete kring detta ämne sker i hela norden med syfte att få mer kunskap om hur personer med medfödd dövblindhet kan utveckla ett språk.
Jag har hört att du fått flera stipendier, berätta!
Jag har erhållit två stipendier. Den ena är ett bidrag från stiftelsen Mo Gård för att kompensera och möjliggöra så att jag kan vara tjänstledig för studier. Jag har också som första svensk erhållit stipendiemedel från PCN för att skriva min masteruppsats.