Traineeprogram stärker specialpedagogisk kompetens

17 september, 2024

Under verksamhetsåret 2023–2024 genomförde Mo Gård ett traineeprogram med syftet att säkra och utveckla den specialpedagogiska kompetensen inom organisationen. Programmet var utformat för att både stärka den enskilda deltagarens kompetenser och bidra till organisationens övergripande utveckling och kvalitetsarbete.

Petra Väänänen Grönborg

Petra Väänänen Grönborg har arbetat inom Mo Gård i över 30 år och är en av dem som har deltagit i traineeprogrammet.
– Att bli uppmuntrad att söka studier har varit mycket positivt för mig. Jag skulle aldrig tagit beslutet att studera på egen hand eftersom jag trivdes så bra i min roll som rehabiliteringsassistent och kände att jag var ”för gammal” för att sätta mig i skolbänken igen. Men det har visat sig fungerat förvånansvärt bra. Jag tror att min långa arbetslivserfarenhet har varit en stor fördel för att kunna koppla studierna till praktiska situationer, säger Petra.

Kombination av arbete och utbildning
Traineeprogrammet sträckte sig över ett år och var utformat som en kombination av arbete och lärande. Deltagarna arbetade halvtid inom Mo Gårds verksamhet och ägnade resterande arbetstid åt olika utvecklings- och lärandeaktiviteter. Denna balans mellan praktiskt arbete och teoretisk utbildning gav deltagarna en unik möjlighet att fördjupa sina kunskaper samtidigt som de aktivt bidrog till den dagliga verksamheten.
– Under studietiden har jag kunnat tillämpa det jag lärt mig direkt i mitt arbete. Det har blivit särskilt tydligt under trainee-programmet. Det vi har gått igenom har en direkt koppling till mina arbetsuppgifter på enheterna och har gett mig en trygghet i min nya roll. Kopplingen blev extra tydlig eftersom jag redan hade tagit steget in i rollen som stödpedagog med ansvar i styrgruppen. Mitt arbete bygger till stor del på specialpedagogens uppdrag och mitt mål är att fortsätta studera för att kunna få en specialpedagogtjänst inom Mo Gård, säger Petra.

Varje deltagare tog tillsammans med sin chef fram en individuell plan för programmet. Målet var att deltagaren på sikt ska kunna kliva in i en specialpedagogroll. Specialpedagogernas arbete är centralt för Mo Gårds utvecklings- och kvalitetsarbete, där de bidrar både till kvalitetssäkring av insatserna för brukare och till kompetensutveckling av medarbetare inom den egna enheten och regionen.

En blandning av lärandeaktiviteter
Traineeprogrammet erbjöd ett brett utbud av lärandeaktiviteter, både på distans och genom fysiska träffar. Programmet innehöll interna utbildningsblock som fokuserade på det specialpedagogiska uppdraget och Mo Gårds interna processer. Deltagarna fick utbildning inom exempelvis specialpedagogik, handledning, lågaffektivt bemötande och kommunikation.

Dessutom fördjupade sig deltagarna i LSS-lagstiftningen, kvalitetsarbete och dokumentation – viktiga områden för att säkerställa hög standard inom verksamheten. Som en del av programmet ingick även en grundkurs i specialpedagogik (7,5 hp) vid Karlstads universitet, vilket ytterligare stärkte deltagarnas teoretiska grund.

 Målet – att gå in i en specialpedagogisk roll
Målet med traineeprogrammet var att förbereda deltagarna för att på sikt kunna ta sig an rollen som specialpedagog inom Mo Gård. Med den specialpedagogiska kompetensen kommer deltagarna inte bara att bidra till kvalitetssäkring och utveckling, utan också sprida kunskap genom att fungera som utbildare inom organisationens interna kompetensutveckling.
– Jag tror att min långa arbetslivserfarenhet inom Mo Gård i kombination med mina nya kunskaper kommer verksamheten till nytta. Denna kunskap bidrar också till ökad trygghet och trovärdighet i handledningssituationer, säger Petra.

Mo Gårds traineeprogram är ett viktigt steg i organisationens strävan att säkerställa hög kvalitet och kontinuerlig utveckling inom det specialpedagogiska området. Genom att investera i medarbetarnas kompetens hoppas Mo Gård kunna möta framtidens utmaningar och fortsatt erbjuda insatser av högsta kvalitet till brukare.