Mo Gård storsatsar på stödpedagoger
30 september, 2021
Foto: Göran Billeson.
Stödpedagog är en relativt ny yrkestitel inom LSS och har skapats för att säkerställa stöd för individer som har rättighet till LSS-insatser. På Mo Gård satsas det nu rejält för att öka andelen stödpedagoger, bland annat genom sponsring av medarbetares kompetensutveckling. Mo Gård har som mål att 25 procent av medarbetarna ska vara utbildade stödpedagoger. Kompetens är en viktig faktor för organisationers stabilitet och långsiktighet.
Stödpedagoger kan arbeta på ett övergripande plan eller mer praktiskt. På Mo Gård ligger stödpedagogens arbete nära brukaren.
– Vi tror att det blir bäst kvalitet om stödpedagogen jobbar nära brukaren. Det är där Stödpedagogen kan nyttja sin kompetens fullt ut, säger Olle Seidlitz, regionchef på Mo Gård.
Ett av stödpedagogens uppdrag kommer innebära att ge kollegial handledning i vardagsnära situationer, exempelvis genom att initiera reflektioner och analysera arbetssätt och metoder. Det här förväntas ge systematisk och naturlig kompetensutveckling på bred front.
Mo Gård är ett kunskapsföretag som har en tydlig och uttalad syn på lärande och kompetens. För Mo Gård är satsningen på stödpedagoger ett sätt att kvalitetsutveckla verksamheten och samtidigt utveckla yrkesroller inom LSS. Forskning säger att med djupare förståelse inom sitt arbete ökar både välmående och engagemang.
– Även om vi redan i dag har mycket kompetenta medarbetare på Mo Gård så blir det här en viktig kvalitetssatsning. Vi gör det här för att öka kvaliteten i insatsen till brukaren men också för våra medarbetare, menar Olle Seidlitz och fortsätter:
– Det är jättekul att intresset för satsningen är så stort! Det finns många medarbetare hos oss som vill fördjupa sin kompetens, ta ökat ansvar och utvecklas på jobbet.
Ett konkret sätt att öka andelen stödpedagoger hos Mo Gård är satsningen på sponsring av vidareutbildning till stödpedagog via Yrkeshögskolan. I första läget får tio utvalda medarbetare gå stödpedagogutbildningen med stöd från Mo Gård. De får kurslitteratur, arbetstidsförkortning, schemastöttning samt handledning individuellt och i grupp.
Intresset bland medarbetarna har varit stort. Gruppen med de tio medarbetarna i kompetenshöjningssatsningen kommer att följas upp och utvärderas.
– Vi ser med spänning fram emot vart det landar. Jag är övertygad om att våra nya stödpedagoger kommer förvalta den här rollen genom att nyttja sin kompetens så att brukarens självbestämmande, delaktighet och integritet säkerställs i enlighet med lagstiftningen, säger Olle Seidlitz.